Prisklass på klockor

Klockor, precis som allt annat man kan köpa, kommer i många olika prisklasser. Prisklasserna måste inte vara synonyma med kvaliteten på klockorna även om det ofta är så att dyrare klockor håller högre kvalitet.

Fördelar och nackdelar med en lägre prisklass

Det finns en hel del fördelar med att köpa klockor i en billigare prisklass, men det finns också nackdelar. En fördel är att det går att köpa fler av samma sort men av olika utförande. Exempelvis olika färger, designer med mera. Det går då lättare att matcha sin dagliga klädstil och tycker man om att förnya sig kan detta vara ett bra sätt.

blizzart.se 600x200 0003 Layer 1 - Prisklass på klockor

Precis som tidigare nämnts håller en lägre prisklass ofta en något sämre kvalitet. Detta därför att produktionskostnaderna hålls ner för att kunna hålla ner priserna. Kanske används ett mindre slitstarkt material och sämre batteri.

För de som är intresserade av fair trade kan det vara av vikt att tänka att de klockor som är väldigt billiga med stor säkerhet framställs i fabriker där det inte slösas mycket pengar på arbetarna. Dessa är kanske underbetalda och arbetar långa dagar i dålig arbetsmiljö.

Fördelar och nackdelar med en högre prisklass

Att köpa en klocka i dyrare prisklass ger oftast en bättre kvalitet och längre hållbarhet. De dyrare klockorna är ofta gjorda av ett lite bättre material och håller därför längre. Det kan också kännas prestigefullt för vissa att ha speciella populära märken av bland annat klockor för att det verkligen andas kvalitet.

Vilken prisklass passar dig?

Du kan tänka på din livsstil, din ekonomi och ditt generella intresse för mode och klockor när du ska välja prisklass. Om du föredrar kvalitet framför kvantitet är en högre prisklass definitivt att föredra. Har du ett intresse av speciella varumärken är det i de flesta fall också en högre prisklass som gäller. Om du däremot vill ha många att byta med för att matcha dina olika klädval kanske du ska gå ner en-två prisklasser och välja att köpa flera och billigare.