I förra artikeln diskuterades det angående att handla klockor online. Artikeln gick även till viss del in på internetsäkerhet samt rättigheter man som konsument har vid shopping online. Denna artikeln kommer att fokusera mer på detta med förhoppn
Garanti, öppet köp och andra villkor
Många tveksamma personers argument emot onlineshopping är att man inte har möjlighet att ”känna på” varan innan den köps. Detta är förvisso sant, man kan inte sträcka in handen i datorskärmen och känna på kvaliteten, men det finns (oftast) ingenting som stoppar att man kan skicka tillbaka varan när man fått hem den om den inte är till belåtenhet.
Ett hett tips är att läsa onlinebutikens villkor innan man bestämmer sig för att shoppa. Där kan man se om det är samma villkor som de som gäller i fysiska butiker. De flesta, för att inte säga alla, seriösa webbshoppar har likadana villkor som de butiker som finns i köpcentrum eller längs städernas shoppinggator.
Hur fungerar en retur?
Det kan tyckas krångligt att behöva gå till postuthämtningen för att skicka sina saker åter vid en eventuell retur om man är missnöjd, dock fungerar detta mycket enkelt och i denna del kommer du få kortfattad information om hur en retur kan gå till.
Det första du måste göra är ta reda på returadressen. Denna står i följesedeln som alltid medföljer ett köp. Därefter fyller du i retur-avsnittet på följesedeln enligt anvisningar. Om företaget du handlat din klocka hos erbjuder gratis retur har de antingen en speciell returadress eller en retursedel som klistras på kuvertet/paketet. Packa in klockan väl och gå till posten för inlämning. När returen sedan är registreras kommer du att återbetalas.
Tips: Öppna paketet som varan kom i försiktigt så att du kan återanvända det vid en retur. Klockor kommer oftast väl paketerade i antingen en liten kartong eller i ett vadderat kuvert.